Cz.III
TAJLANDIA – Czas na
relaks….
Trzeci wypad w
zaułki tajskiej stolicy będzie całkowicie odmienny od dwóch poprzednich
wędrówek. Zero zabytków, zero Buddyjskich posążków, zero złotych świątyń czy
jakichkolwiek pałaców, zero obciążania rozgrzanej głowy historycznymi faktami i
wreszcie zero długich spodni oraz zakrywających ramiona koszulek... Wręcz
przeciwnie – pełny luzik, dużo chłodu, relaks na wodzie, świetna tajska kuchnia
i niepowtarzalny klasyczny taniec oraz kojąca, mistyczna muza.. Gdzie czegoś
takiego można doświadczyć w Bangkoku..??.. Oczywiście w czasie rejsu po nurtach
rzeki Menam, największej wodnej arterii Tajlandii przepływającej przez Bangkok
zwanej po tajsku Chao Phraya oraz podczas wieczornej kolacji w świetnej tajskiej
restauracji, mieszczącej się w urokliwych zaułkach tętniącego nocnym życiem
Centrum handlowo-rozrywkowego Sillom Village, oferującej nie tylko rewelacyjne
regionalne dania azjatyckie, lecz także coś dla ducha czyli pokaz egzotycznego
tajskiego tańca klasycznego..
Po lekkim lunchu,
półgodzinnej drzemce w wygodnym łóżku hotelowego apartamentowca „Grand China”,
spakowałem potrzebny sprzęt, naładowałem akumulatory do aparatu
fotograficznego, zadzwoniłem do pokoju Jurka z „ustawką” na wyznaczoną godzinę
przy hotelowej recepcji i mając jeszcze kilkanaście minut czasu, pojechałem na
najwyższe piętro do obrotowej restauracji, aby przed popołudniowym rejsem wypić
chłodne piwko..
W kawiarence
pustki.. Przy jednym ze stolików trójka młodych francuzów popija soczki ze
świeżych owoców, z zaciekawieniem spoglądając na rozległą panoramę Bangkoku.
Zamawiam schłodzonego „Singha” i sącząc z namaszczeniem złocisty napój z pianką,
rozmyślam o popołudniowej wyprawie.. Za niespełna godzinkę wypłyniemy w rejs rzecznym
tramwajem. Pokonując nurty rzeki Menam (Chao Phraya), zapuścimy się w zakamarki
wodnych kanałów transportowych Bangkoku zwanych klongami, które w przeszłości stanowiły alternatywny system komunikacyjny tego
potężnego miasta.. Wieczorem na
pożegnalnej, orientalnej kolacji posmakujemy tajskiej kuchni i zobaczymy
niezwykły spektakl tajskiego tańca klasycznego.. To będzie ostatni dzień w
Tajlandii podczas pierwszego etapu naszej wyprawy.. Jutro ruszamy w kierunku
Kambodży, a potem do Wietnamu.. Do Tajlandii powrócę w końcowym etapie podróży
po Indochinach na błogi, kilkudniowy wypoczynek nad brzegiem morza czyli symboliczne
leżenie do góry brzuchem....
Spoglądając na jej
wijące się koryto rzeki z wysokości 25 piętra hotelu "Grand China", mam jeszcze
chwilkę czasu przy kufelku piwa, więc zanim wsiądę na tajską łódź przy
nadbrzeżach Menamu, opowiem w kilku zdaniach o dwóch nierozerwalnych
organizmach bijących jak jedno serce – Bangkoku i jego wodnej arterii rzece
Menam (Chao Phraya)..
Bangkok, o którym sporo
pisałem w I części relacji, to wielka metropolia leżąca w pobliżu ujścia rzeki
Menam (Chao Phraya) do odległej o około 40 km Zatoki Tajlandzkiej. Chao Phraya jest główną rzeką w Tajlandii. Tłumacząc jej nazwę z języka tajskiego
to rzeka królów, rzeka władców, rzeka życia… Na długości ok. 365 km rzeka wije
się terenami centralnej równiny Tajlandii, płynąc przez Nizinę Menamu (Chau Phraya)
mija zabytkową dawną tajską stolicę Ayutthaya, przepływa przez Bangkok, a
następnie uchodzi do Zatoki Tajlandzkiej tworząc rozległą deltę..
Rozległa delta tej potężnej
rzeki o powierzchni dorzecza 160 tys. km² tworzy liczne kanały i rozlewiska,
wykorzystywane od dawna jako drogi wodnej żeglugi, spławu drewna oraz kanały
nawadniające pola ryżowe.. Kanały te są także miejscem handlu w rejonach
pływających bazarów, miejscem kąpieli, lecz również miejscem odprowadzania
nieczystości, co czyni je na pewnych odcinkach autentycznymi ściekami... Jednak
dzięki temu, że kanały mają połączenie z dość bystro płynącym nurtem rzeki
Menam, woda w nich nie stoi, co ułatwia utrzymanie higieny. Owe wodne kanały
transportowe noszą nazwę klongi... Obecnie wiele klongów zasypano, zamieniając
je na ulice. W przeszłości stanowiły one podstawę systemu komunikacyjnego
Bangkoku, przez co nadano miastu miano "Wenecji Wschodu".. Dziś
funkcję tę pełnią jedynie w nierozwiniętej, zachodniej części miasta (Thonburi),
w której uchodzą za atrakcję turystyczną. W centralnym Bangkoku występuje
jeszcze Khlong Saen Saeb, który pozostaje nadal ważną trasą transportową miasta
przeciążonego komunikacją drogową. Jednym słowem, klongi to nie perfumeria ani
Aquapark, nie pachną jak Coco Chanel czy Giorgio Armani i nie są też wodnym
parkiem zabawy z filtrowaną krystaliczną wodą, jednak aby poznać choć troszkę życie
tej metropolii od strony „zaplecza”, koniecznie trzeba zaliczyć przejażdżkę po
wodnych arteriach Bangkoku.. Ruszamy na klongi !!!!
Wracam do pokoju,
zabieram sprzęt foto i szybko zjeżdżam windą do hotelowego holu przy recepcji,
gdzie czeka już większość naszej ekipy.. Jest kwadrans po godzinie 14-tej..
Rejs po klongach mamy zarezerwowany na godzinę 15-tą. Od naszego hotelu „Grand
China” do najbliższej przystani na nabrzeżu rzeki Chao Phraya, skąd odpływają w
rejs wodne tramwaje, jest niespełna 0,5 km. Zatem 10 minut spacerkiem.. Ruszamy
na południe, wyludnioną w porze obiadowej sjesty, przybrzeżną ulicą Ratchawong
Rio.
Kiedy ruch na
ulicach mniejszy, a ludzie skrywają się w swoich domach przed nieznośnym,
popołudniowym upałem, pod zadaszeniami straganów na ścianach budynków można
dostrzec wielu takich oto czworonożnych mieszkańców dzielnic Bangkoku, jak
widać na fotce poniżej.. Gekony – bo o nich mowa, były nieodłącznymi
towarzyszami w czasie całej mojej wyprawy po Tajlandii.. Na hotelowych
balkonach, w zakamarkach i zaułkach dzielnic, na ścianach, drzewach i w kępach
zieleni.. Przez kilka nocy paru takich jegomości czuwało nad moim spokojnym
snem w hotelowych pokojach.. Rozmawiając wcześniej z tajskim przewodnikiem
dowiedziałem się, że te sympatyczne jaszczurki, dość dobrze zaaklimatyzowane w tajskich
domostwach, są ich faktycznymi strażnikami.. Zapyta ktoś, jak taki mały
zwierzak może chronić dom czy pomieszczenie i przed kim???.... Otóż sprawa ma
się tak.. Polskie dzieciaki mają kotka co włazi na płotek, zaś Indonezyjskie
maluchy mają gekonka co włazi na ścianę.. Dzieci zwą te gekony Ciciak (wymowa
cziczak), a piosenka „Ciciak Ciciak di
Dinding..” czyli ..gekon na ścianie..,
jest najpopularniejszą piosenką dzieci w Indonezji. Z tubylczego zwiadu można
się pokusić o stwierdzenie, że tutaj każdy maluch zna tę śpiewkę.. Ciciak
podobnie jak kot, jest niesłychanie pożytecznym zwierzęciem domowym w tym
regionie świata. Koty stróżują w domach polując na myszy, a Ciciaki zawzięcie
walczą w tajskich mieszkaniach z dokuczliwymi komarami… Ten czworonożny koleś,
który przez kilka nocy w czasie współdzielenia ze mną pokoju, walczył w
ciemnościach z komarami bzykającymi i kąsającymi nieznośnie w czasie snu,
zasłużył u mnie na wielki szacun i dozgonną wdzięczność… Poza tym gekony żywią
się wszelkimi owadami oraz różnym robactwem, często panoszącym się w tajskich
domach...
I jeszcze dwie
ciekawostki o tych miluśkich jaszczurkach.. Otóż u gatunków nadrzewnych, takich
właśnie jak na fotce poniżej, występują pod palcami włoskowate przylgi, które
umożliwiają im sprawne chodzenie po pionowych ścianach, sufitach, a nawet po
szybach. Specjalny mechanizm układu krwionośnego w kończynach gekona umożliwia
mu sterowanie przyczepnością. Wystarczy, że unosi lub opuszcza palce. Dorosły
gekon potrafi utrzymać całą wagę ciała jednym palcem. Zaczepiony wszystkimi
palcami jest w stanie unieść ciężar wagi ludzkiego noworodka..!!!! Druga
ciekawostka - gekony są jedynymi
jaszczurkami mającymi zdolność wydawania donośnych głosów. Od jednego z tych
dźwięków (gek-ko) pochodzi naukowa nazwa rodziny. Gekony podobnie jak
nasze rodzime jaszczurki-zwinki, mają zdolność odrzucania ogona w razie
zagrożenia, co ratuje im często życie..
Gdy ja gapiłem się
na sympatycznego gekona, przyczepionego do ściany przy jednym ze straganów, reszta
bractwa pomaszerowała w kierunku nabrzeża… Wędrując spacerowym krokiem nie
odeszli jednak daleko, więc już po chwili doganiam grupę i po chwili wszyscy
razem wkraczamy na przystań wodnych taksówek…
Rzeka Chao Phraya
Rzeka Chao Phraya daje
szansę ucieczki z zatłoczonych, parnych ulic Bangkoku. Tramwaje wodne to najprzyjemniejszy sposób podróżowania po tej
zakorkowanej metropolii. Poruszają się niesamowicie sprawnie i szybko. Kierowca
łodzi porozumiewa się z ‘cumownicznym’ na tyłach stateczku systemem gwizdów –
przycumowanie, wypuszczenie i zabranie kolejnej grupy pasażerów oraz
wypłynięcie liczy się w sekundach. Bilety kupuje się w niewielkich kasach
biletowych przy wejściu na przystań lub od konduktorki na pokładzie.. Cena biletów mieści się w przedziale 10-40 bathów
(1-4 zł) za osobę, w zależności od długości rejsu, typu łodzi i rodzaju
wycieczki. Najdroższe są bilety na łodzie wycieczkowe – 150 bathów. Rejs wycieczkowy
trwa od godz. 9-17, a po drodze łódź zawija do kilku nabrzeżnych świątyń, w
celu zwiedzenia ich z przewodnikiem..
Na przystani kilka osób,
ogólnie pusto. Jest środek tygodnia i w dodatku pora obiadowa, więc fakt ten
nie dziwi wcale. Większość wycieczek oraz tubylców przemieszczających do pracy
czy na zakupy, wypływa ranną porą i wtedy jest większy ruch.. Przystań, gdzie
będziemy wsiadać na łódź nosi nazwę od ulicy, przy której się znajduje czyli „Ratchawong Pier” i jest oznaczona numerem 5 na mapie szlaku wodnego po rzece
Chao Phraya.
Do wypłynięcia mamy jeszcze
parę chwil, więc teraz troszkę o naszym tajlandzkim przewoźniku kursującym po
wodach Chao Phraya oraz innych jednostkach pływających..
Pomimo, że w ciągu minionych lat wyraźnie
zmniejszyła się wysoka pozycja, jaką w Bangkoku zajmował transport oparty na
wodzie, wciąż odgrywa on ważną rolę zarówno w górze rzeki jak i w prowincjach
położonych w dolnych regionach. Trasę liczącą 21 km z południowej dzielnicy
Bangkoku o nazwie Sathorn w dół rzeki do graniczącego z Bangkokiem miasta Pak
Kret, położonego w północnej prowincji Nonthaburi, obsługuje codziennie 65
łodzi-hydrobusów w godzinach od 6:00 do 21:30 (w dni powszednie) i od 6:00 do
18:40 (w weekendy i święta). Pomiędzy skrajnymi przystaniami - Rat Burana na
południu i Nonthaburi na północy - statki rzeczne zawijają w sumie do 34 niedużych
przystani-pomostów. Pasażerowie mają zatem duży wybór docelowego miejsca rejsu,
w różne zakątki metropolii..
Poza małymi, prywatnymi łodziami oraz mniejszymi
korporacjami wodnymi, generalnym przewoźnikiem i potentatem przewozów
pasażerskich po nurtach rzeki Chao Phraya jest spółka wodno-transportowa Chao Phraya Express Boat Company,
zapewniająca codzienny regularny transport pasażerski ludzi dojeżdżających do
pracy oraz turystów.. Aby zobrazować wielkość rzecznych przewozów tej spółki powiem
tylko, że przewozi ona średnio 40.000 pasażerów dziennie. Mniejsza wodna spółka
przewozowa Khlong Saen Saep Express Boat
obsługuje dwadzieścia siedem przystani, a inny przewoźnik Khlong Phra Khanong Boat obsługuje trzynaście przystani. Łącznie dzienna
średnia przewozów wynosi ok. 60.000 pasażerów. Promy pasażerskie kursujące z
jednego brzegu rzeki na drugi, w ciągu trzydziestu dwóch kursów dziennie
przewożą średnio 140.000 pasażerów. Wyliczenie zatem jest proste. To tak jakby
w jeden dzień przewieźć po rzece statkami wszystkich mieszkańców 200
tysięcznych miast np. Gdyni, Torunia czy Częstochowy..
Założona w 1971 roku spółka Chao Phraya Express Boat Company poza codziennymi kursami oferuje
również specjalne łodzie turystyczne, a w weekendy wycieczki niewielkimi
stateczkami. Kto ma trochę więcej kasy, może sobie wyczarterować na jakiś czas
indywidualną łódź.. Kooperacja wodnej spółki przewozowej z liniami kolejowymi BTS Skytrain i liniami metra MRT w Bangkoku pozwala dojeżdżającym do
pracy uniknąć potężnych korków w godzinach szczytu na terenie tajskiej metropolii.
Łodzie spółki Chao Phraya Express Boat
pływają pod różnokolorowymi flagami: pomarańczową, żółtą, zieloną oraz lokalne
linie bezflagowe i błękitne flagi łodzi turystycznych. Łodzie Chao Phraya
Express zbudowane są głównie z drewna i dzielą się na dwa typy:
- jednosilnikowe, zdolne zabrać na pokład około
90-120 pasażerów na raz, mające ok. 26-32 m długości i ok. 2,7 m szerokości,
bez flag oraz oflagowane na żółto, zielono i pomarańczowo.
- dwusilnikowe, gdzie sternik łodzi siedzi w
małej gondoli nad pokładem pasażerskim, podobnej do kokpitu na pokładzie
Boeinga 747 Airliner. Ten typ łodzi zabiera jednorazowo od 120 do 180
pasażerów. Dwusilnikowe jednostki mają ok. 30-40 metrów długości i ok. 5-7
metrów szerokości.. W godzinach szczytu oflagowane na kolor żółty, poza
szczytem pływają jako łodzie turystyczne.
Stojąc za barierką na górnym pomoście spoglądam w
kierunku przystani, skąd właśnie odpływa stylowa, drewniana łajba, która przed
momentem przywiozła wycieczkę Australijczyków.. Patrzę na zegarek. Jest za
minutę godzina 15-ta.. Nasza łódź powinna zaraz przypłynąć....
Jakby na potwierdzenie moich
myśli, za zakrętu rzeki wyłania się wąska, podłużna sylwetka łodzi
turystycznej.. Niebieskie flagi widoczne z daleka są potwierdzeniem, że to nasz
środek lokomocji..
Pośród uczestników
naszej ekipy lekkie poruszenie. Ludzie zaczynają pomału schodzić na molo..
Starszy, śniady taj, pomocnik kapitana łodzi pomaga przy wsiadaniu i pilnuje,
by ktoś nie fiknął kozła w trakcie przechodzenia na pokład.. Tutaj nikt nie trudzi się przerzucaniem kładki
czy trapu. Motorowa łódź podpływa, dobija burtą do mola i teraz trzeba
przeskoczyć na pokład, który co chwilę niebezpiecznie się oddala. Załadunek naszej
grupy idzie sprawnie.. Już po paru minutach wszyscy zajmują miejsca na pokładzie.
Siadam z przodu od strony nurtu rzeki, by mieć dobrą pozycję do robienia zdjęć.
Po chwili ukazuje się czerwona koszula mego druha Jerzyka, który zajmuje
miejsce tuż za mną.. Cumy rzuć.!!. Odpływamy !!!!!
Smukła, turystyczna
łódź lekko kołysząc się na falach, sunie dość szybko w górę rzeki. Siedząca na
przednim fotelu w słomkowym kapeluszu i ciemnych okularach nasza blonde-guide Klaudia, rozpoczyna
opowieść o wodnych drogach Bangkoku..
Początkowo słucham
uważnie, jednak unosząca się płynnie na falach łódź i jej monotonne kołysanie
sprawia, że po dość wyczerpującym przedpołudniu robi mi się błogo, relaksowo i
powolutku odpływam w krainę sennych marzeń.. Mruczę jeszcze pod nosem do Jurka
– … Jakby działo się co ciekawego, to
mnie szturchnij… i w tym momencie zapadam w krótki sen..
Mój odlot trwa kilka chwil.. W pewnym
momencie czuję na plecach delikatnego szturchańca.. Jurek czuwa.. Na sino-zielonym
nurcie rzeki Chao Phraya pojawiły się kolorowe wąskie łodzie z długimi dziobami,
uniesionymi wysoko ponad taflę wody.. Łodzie te zwane są Long tail Boat czyli Łódź
z długim ogonem, a w języku tajskim noszą nazwę Ruea Hang Yao.. Long tail to popularne jednostki pływające w całej
Azji Południowo-Wschodniej. Szybkie, kolorowe, drewniane łodzie z silnikami
zaburtowych, stosowane na całym terytorium Tajlandii, zarówno na rzekach,
kanałach, jak i na otwartym morzu. W niektórych częściach Tajlandii używane są
jako podmiejskie taryfy, pozwalające szybko przemieszczać się z jednego miejsca
do drugiego. Jednak korzystając z takiego środka transportu musimy wiedzieć, że
łodzie Long tail są bardzo wrażliwe na rozkład ciężaru na ich pokładzie oraz
ewentualny ruch. Jednym słowem są bardzo chwiejne. Trzeba siedzieć tam gdzie
nas posadzą, nie wolno po łodzi się przemieszczać i spróbować zachować minimum
ruchu, gdy jesteśmy na jej pokładzie..
Łodzie Long tail lub jak kto woli Ruea Hang Yao,
przeznaczone do przewozu pasażerów na rzece mają formę lekkiego kadłuba kajaka
o długości do 30 metrów, zadaszonego baldachimem. Istnieje wiele odmian tych
łodzi różniących się często wyglądem, jednak wspólną cechą charakterystyczną są
właśnie owe długie wały napędowe ze śmigłem, wystające z tyłu łodzi do wody na
kształt "długiego ogona", od którego przyjęły nazwę..
Druga istotna wspólna cecha dla wszystkich łodzi Long
tail to silniki samochodowe jako jednostka napędowa.. Łatwo dostępne, tanie w utrzymaniu,
wykorzystywane zarówno z samochodów osobowych jak i ciężarówek... Silnik taki
jest zawsze zamontowany na czymś w rodzaju cokołu obracającego się o 180°, umożliwiając
tym samym tzw. sterowanie wektorowe. Śmigło umocowane jest bezpośrednio na długim
wale napędowym bez dodatkowej przekładni. Zazwyczaj silnik obraca się również w
górę i w dół, aby zapewnić "neutralny bieg", czyli podnieść śmigło z
wody.
Drewniane dzioby
tych łodzi wznoszące się wysoko ponad lustro wody, przyozdabiane są zazwyczaj
girlandami kolorowych kwiatów..
Wat Arun – Świątyni
Świtu
Nasza łódź płynie
dosyć szybko.. Widoki na obydwu brzegach rzeki zmieniają się jak w
kalejdoskopie.. Po kilku chwilach na lewym, zachodnim brzegu Chao Phraya
pojawiają się ciekawe budowle.. Na tle
błękitnego, bezchmurnego nieba wznoszą się w górę kamienne wieże prangów Wat
Arun – Świątyni Świtu..
Wat Arun – Świątynia Świtu to wspaniała budowla i zarazem jeden z najstarszych zabytków stolicy Tajlandii. Świątynia Wat Arun nazywana bywa "symbolem Bangkoku". Położona jest na zachodnim brzegu rzeki, doskonale prezentuje się z łodzi. Wszelkie pamiątkowe widokówki tej świątyni są robione właśnie od strony rzeki lub z przeciwległego brzegu. Nazwa „Wat Arun”, wywodzi się od imienia hinduskiego bóstwa świtu – Aruna. Budowla składa się z jednego głównego prangu o fallicznym kształcie, typowego dla architektury Khmerskiej i czterech mniejszych, bocznych. Główny prang wznosi się na wysokość 104 metry, zaś otaczające go cztery mniejsze wieże mają od 80 do 85 metrów wysokości.
Ściany świątyni, wieże prangów oraz posągi
stojące wokół, podobnie jak w większości tego typu budowli w Bangkoku,
udekorowano kolorową, porcelanową mozaiką pochodzącą z Chin..
Świątynia Wat Arun powstała w czasach królestwa
Ayutthaya (lata 1350-1767) jako Wat Makok. Po upadku Ayutthayi, kiedy stolicę
państwa przeniesiono do Thonburi (Thon Buri), zmieniono nazwę świątyni na Wat
Chaeng. W czasach panowania króla Ramy II, który rozpoczął przebudowę świątyni,
nazwano ją Wat Arunratchatharam, zaś za króla Ramy IV, który przebudowę
skończył – Wat Arunratchawararam. Obecna nazwa jest skrótem tej ostatniej. Każdy
przyzna, że łatwiej zapamiętać „Wat Arun”, niż wersję oficjalną, szczególnie w
dzisiejszych czasach, kiedy świątynia odwiedzana jest przez tysiące turystów z
całego świata.
Jak wskazuje sama nazwa budowli – najpiękniej
prezentuje się ona w chwili, gdy słońce zawisa nisko nad horyzontem (czyli o
świcie lub wieczorem). Niestety wczesnym rankiem nie miałem okazji ganiać nad
brzeg Chao Phraya, a wieczory mijały szybko na wielu innych uciechach Bangkoku,
więc tylko dzięki uprzejmości strony travelhdwallpapers.com oraz dailymail.uk
mogę pokazać fotki Świątyni Świtu o świcie…
Kiedy z zaciekawieniem spoglądam na monumentalne
prangi Świątyni Świtu, w pewnym momencie zza pleców słyszę głos Jurka:
– „..Jędruś, spójrz na prawo, znajome budowle na horyzoncie…”
– „..Jędruś, spójrz na prawo, znajome budowle na horyzoncie…”
Przechodzę na wolny fotel z prawej burty łodzi i
na wschodnim brzegu rzeki dostrzegam kolorowe dachy oraz złote, smukłe iglice
królewskiego kompleksu Wielkiego Pałacu oraz Świątyni Szmaragdowego Buddy,
gdzie jeszcze nie tak dawno spacerowałem, podziwiając ich wspaniałości..
Wzdłuż głównego
koryta rzeki, na jej lewym i prawym brzegu, przeważająca część zabudowań to nowoczesne
domy, hotele, zakłady produkcyjne, świątynie, składy towarowe, ale także
„wypasione” wille w tajskim i chińskim stylu przypominające niekiedy bajkowe
domki dla lalek.. Ten sielski obraz zmieni się diametralnie, kiedy wpłyniemy w
boczne kanały zwane klongami..
Co kilkaset metrów przy obydwu brzegach rzeki widać pomosty-przystanki, do
których podpływają jednostki "Chao Phraya Express", a także
niewielkie prywatne kładki i mola, gdzie cumują kolorowe łodzie turystyczne..
Biznes przewozowo-handlowy na rzece Chao Phraya to dochodowy interes utrzymujący
wiele tajskich rodzin...
Widział ktoś
pływający bank..???.. Ta niewielka, różowa, kabinowa łódeczka mijająca nas z
prawej burty, to właśnie pływające tajskie PKO… Można by powiedzieć - niebywała płynność finansowa...
..
Pływający po rzece Chao Phraya bank, zarządzany jest przez instytucję Government Saving. Pierwsze usługi
finansowe na łodzi, GSB zaczęła świadczyć już w 1958 r. Obecnie jest jedną z
kilku instytucji na świecie, które oferują bankowe usługi na rzekach. Większość
klientów banku na łodzi stanowią sprzedawcy uliczni i mieszkańcy nadrzecznych tajskich
wsi.

Wychylam się lekko
za burtę łodzi, która teraz szybko śmiga po wodnej toni, wyskakując co jakiś
czas na fali delikatnie w górę.. Pęd powietrza oraz miliony maleńkich kropelek
wody unoszące się wokół łodzi, tworzą naturalny, schładzający parawan, który skutecznie
przeciwdziała wysokiej temperaturze i piekącym promieniom słońca…
Spoglądając w
zadumie na przesuwające się obrazy po obu stronach brzegu, zapominam o
codzienności, o tym że za jakiś czas trzeba będzie powrócić do realiów
czekających mnie w kraju, obowiązków i pracy.. W tym momencie przypomina mi się
stara warszawska piosenka, którą mój umysł szybko „przerabia” stosownie do
okoliczności.. Może ją pamiętacie, choć niektóre słowa zmieniłem..??
I nic mi już nie trzeba:
Tajlandia, Ja i Ty,
a w górze błękit nieba,
ach, to już wystarczy mi !!..
I czego jeszcze trzeba,
gdy Menam w dole lśni,
a w górze błękit nieba,
ach, to już wystarczy mi !!..
Po przepłynięciu
ponad 4 km od miejsca startu na przystani Ratchawong, nasza łódź skręca z
głównego koryta rzeki w dużą, szeroką odnogę, ciągnącą się na zachód. Wpływamy do
kanału o nazwie Bangkok Noi, najstarszego i jednego z najdłuższych klongów,
zbudowanego w 1538 roku, w okresie rozwoju Królestwa Ayutthaya..
Khlongi
Dzięki wysiłkom człowieka
rzeka Chao Phraya przeszła parę istotnych modyfikacji w okresie rozwoju
Księstwa Ayutthaya. Przekopano kilka kanałów omijając tym samym duże zakola
rzeki, a co za tym idzie, skracając podróż z Zatoki Syjamskiej do stolicy -
Ayutthaya. Wiele z kanałów nie przetrwało do dzisiaj i zostało zasypanych,
jednakże niektóre z nich do tej pory są w pełni wykorzystywane w celach
handlowych i transportowych kanałów, tworząc nieodłączny krwioobieg
komunikacyjny Bangkoku.. Na większości obszarów wokół koryta rzeki Chao Phraya
zalegały pierwotnie tereny bagienne, które
stopniowo osuszono, przekształcono w obszary rolnicze i zaczęto nawadniać budując
sieć kanałów (Khlongi).. Pierwsze
kanały powstały w XVI wieku, a ich systematyczna rozbudowa trwała do XIX wieku.
Zmodyfikowana i skomplikowana sieć dróg wodnych
służyła jako podstawowy rodzaj transportu aż do końca XIX wieku, kiedy to
zaczęto budować nowoczesne drogi. Do tego czasu, większość ludzi żyła w pobliżu
kanałów lub na wodzie w łodziach i komunikowała się drogą wodną. Stopniowo
budowano domy na palach, tworząc typ wodnego miasta. Kiedy w XIX wieku tereny
Bangkoku zaczęli odwiedzać europejscy podróżnicy, nazwali to miasto "Wenecją Wschodu".
W czasach Królestwa
Ayutthaya za rządów króla Chairacha (1534/46), w 1538 roku na rzece Chao Phraya
wykopano pierwszy 3 kilometrowy kanał, skracający znacznie czas podróży statków
z Zatoki Syjamskiej do stolicy Ayutthaya. Zdawać by się mogło, że 3 km przekopu
to wcale nie tak dużo, jednak dzięki tej inwestycji skrócono pętlę rzeki aż o
15 km… Kanał nazywano "Khlong Lat" dzisiaj znany jako Khlong Bangkok
Noi. To właśnie ten, którym właśnie płyniemy...
W 1542 roku zostają
zbudowane dwa kilometry kanału "Khlong Lat Bangkok", który skrócił
trasy handlowe na rzece o kolejnych 14 km.
W 1608 roku powstaje siedmiokilometrowy
kanał "Khlong Bang Phrao", skracający pierwotny nurt rzeki Chao
Phraya o 18 km..
W 1636 roku ukończono budowę
kanału "Khlong Lat Muang Nonthaburi", a w 1722 roku przekopano dwukilometrowej
długości kanał "Khlong Lat Kret Noi", który skrócił nurt Chao Phraya
o 7 km.
(mapa
prawobrzeżnych kanałów (Klongów) oraz trasa naszego rejsu po kanałach)
Po przepłynięciu niespełna 400 metrów kanałem
Bangkok Noi, łódź zwalnia…. Z prawej strony ukazuje się coś na kształt dużego
hangaru, przykrytego półkolistym dachem. Na frontonie widać połyskujący złotem
herbowy medalion. Znak to nieomylny, że budowla przynależy do królewskiego
kompleksu. Po chwili sprawa się wyjaśnia. Jest to Narodowe Muzeum Barki
Królewskiej.
Narodowe Muzeum
Barki Królewskiej
Pod zadaszeniem hangaru umieszczono unikatowe królewskie
łodzie wiosłowe, wykorzystywane podczas różnego rodzaju świąt, uroczystości
religijnych i ceremonii królewskich. Znajduje się tutaj 8 największych i
najważniejszych barek, w tym 4 królewskie, spośród całego orszaku liczącego
obecnie 52 łodzie.. Z powodu ograniczeń przestrzeni pozostałe łodzie są
przechowywane na przystani Wasukri, obok Biblioteki Narodowej Tajlandii.
Wszystkie jednostki pływające umieszczono na specjalnych stojakach ponad
lustrem wody, aby zapobiec niszczeniu. Opuszczane są na nurty rzeki Chao Phaya
tylko podczas Królewskiej Procesji Barek biorących udział w ceremonii Kathin,
odbywającej się corocznie pod koniec pory deszczowej (październik-listopad)... Wtedy to flotylla 52 pływających jednostek tworzy
piękny, olbrzymi królewski orszak na wodzie, płynący w dół rzeki Chao Phraya od
północnej dzielnicy Bangkoku – Dusit do Świątyni Świtu (Wat Arun).. Procesja
Królewskich Barek miała swe początki najprawdopodobniej w 14 wieku w okresie
Księstwa Ayutthaya. Przez kolejne 700 lat władcy Syjamu (Tajlandii) kultywowali
to ważne, coroczne buddyjskie święto..
Kiedy w 1767
roku Birma najechała Syjam (Tajlandię), w pożodze wojennej setki barek zostały
spalone i zniszczone. Rok później Król Taksin wyparł Birmańczyków z kraju,
zebrał Tajów i założył nową stolicę w Thonburi . Podczas swojego 15-letniego
panowania nakazał odbudowę floty barek.. Kolejny władca król Rama I wkrótce po
wstąpieniu na tron w 1782 roku, nakazał budowę Królewskiej Barki Si
Suphannahong. Si Suphannahong przetrwała ponad 100 lat. W 1911 r. król Rama VI
zbudował jej następcę, również o nazwie Suphannahong. Uroczyste procesje
korowodu kilkudziesięciu barek odbywały się do czasu upadku monarchii
absolutnej w 1932 roku, potem nastąpiła przerwa do 1957 roku, kiedy to Rama IX
(obecny władca Tajlandii) reaktywował Królewskie Procesje Barek. Za jego
panowania odbyło się ich 16..
(Barka Królewska
rok 1865 - fot. wikipedia.org.)
Barki są
mieszanką kunsztu rzemieślniczego i tradycyjnej tajskiej sztuki. A oto ich
fotki i krótka charakterystyka..
Fotka poniżej - Główna, największa i
najpiękniejsza barka królewska Suphannahong
zwana potocznie Złotym Łabędziem, zbudowana w 1911 roku za panowania Rama VI, z
dziobem przypominającym mitycznego łabędzia, ozdobiona złotym lakierem i
szklanymi kamieniami. Jej 46-metrowy kadłub został wyrzeźbiony z jednego pnia
drewna tekowego. Szerokość barki 3.14 m, wyporność 15 ton. Obsługuje ją 60
wioślarzy.. Na pokładzie znajduje się złoty pawilon dla króla i członków
najbliższej rodziny królewskiej.
fot. wikipedia.org
Kolejna z czterech królewskich barek widoczna na
fotce poniżej to Anantanakkharat - „Król Węży". Została zbudowana w
okresie panowania Rama VI i wypłynęła w pierwszy
rejs 14 kwietnia 1914 roku. Dziób barki zdobiony złotym lakierem i szklanymi
kamieniami przedstawia rzeźbę siedmiogłowego, mistycznego węża Nakkharat.
Długość barki 44,85 m, szerokość 2,58 m, wyporność 15,2 tony, obsługa 59
wioślarzy..
fot. wikipedia.org
Królewska barka Anekkachatphuchong -"Różnorodność Węży" to najstarsza z czterech królewskich łodzi.
Jest oryginalnym pierwowzorem zbudowanym pod koniec 19 wieku, w okresie panowania
Rama V. Na dziobie widać rzeźbione, małe ozdobne figurki węży Naga. Długość barki
45,67 m, szerokość 2,91 m, wyporność 7,7 tony, obsługa 68 wioślarzy.
fot. wikipedia.org
I ostatnia z czterech Królewskich Barek - Narai
Song Suban Ratchakan -"Bóg Narayana na jego przewoźniku Garudzie"
zbudowana w okresie panowania ostatniego władcy Bhumibola Adulyadeja (Rama IX),
który położył stępkę w 1994 roku. Na zlecenie króla barkę zbudowała Tajska
Królewska Marynarka Wojenna we współdziałaniu z Tajskim Wydziałem Sztuk
Pięknych. Wodowana 6 maja 1996 w czasie obchodów pięćdziesiątej rocznicy
wstąpienia Bhumibola Adulyadeja na tron. Długość barki 44,3 m, szerokość 3,2 m,
wyporność 20 ton, obsługa 52 wioślarzy..
fot. wikipedia.org
Płyniemy dalej….. Pozostawiamy
za plecami „wypasione” budynki, nowoczesne hotele, królewskie kompleksy i
świątynie.. Wpływamy w inny świat, świat Bangkoku widziany od „zaplecza” zza
podartej kurtyny ubóstwa, świat prostych zwykłych Tajów żyjących w domach na
palach ze swymi problemami codzienności, gdzie nie jest tak „różowo” i
złociście jak w świątynnych czy pałacowych rewirach… Wysokie betonowe mury
kanału dodają nastroju lekkiego przygnębienia. Znika przez chwilę kolorowy
tajski pejzaż..
Przy metalowych, zardzewiałych drabinach, prowadzących do drewnianych baraków postawionych na betonowym wale, przycumowano kilka rybackich, płaskodennych łódek, bez złotych dziobów i rzeźbionych ornamentów, bez kabiny czy zadaszenia dla wioślarza.. Ot, zwykłe stare łajby, lecz jakże ważny dla niejednego Taja środek lokomocji w tych wodnych obszarach klongów, często jedyne narzędzie przeżycia i pracy..
Przy metalowych, zardzewiałych drabinach, prowadzących do drewnianych baraków postawionych na betonowym wale, przycumowano kilka rybackich, płaskodennych łódek, bez złotych dziobów i rzeźbionych ornamentów, bez kabiny czy zadaszenia dla wioślarza.. Ot, zwykłe stare łajby, lecz jakże ważny dla niejednego Taja środek lokomocji w tych wodnych obszarach klongów, często jedyne narzędzie przeżycia i pracy..
Zagłębiamy się coraz
bardziej w wodne rewiry klongów.. Na obydwu brzegach kanału, ponad niezbyt
przejrzystą wodną tonią o szaro-zielonym odcieniu wznoszą się domy-rudery.. W
większości sklecone z desek, blachy, plastiku i bóg wie czego jeszcze.. Ustawione
na platformach podpartych kilkumetrowymi palami zatopionymi w wodzie, są
mieszkaniem dla wielusettysięcznej wspólnoty klongów. I choć życie na wodzie
nie rozpieszcza tutaj mieszkańców kanałów, codzienna praca, drobny handel oraz
zmaganie się z problemami codzienności jest nieodłącznym aspektem przetrwania..
Największy,
najbardziej znany i najbardziej oblegany przez turystów targ wodny na klongach
znajduje nie w Bangkoku, lecz 100 km dalej w Damnoen Saduak, leżącym w prowincji
Ratchaburi. Na tutejszych klongach handluje się w mniejszym rozmiarze, jednak
sprzedawcy krążący po kanałach na małych, płaskodennych łódkach, mają w swej
ofercie bogaty asortyment począwszy od pamiątek, rękodzieła, odzieży, owoców, napoi,
a skończywszy na przeróżnych daniach konsumpcyjnych, niejednokrotnie
stworzonych z produktów nieokreślonego pochodzenia w myśl zasady – „The business is business…”
Kiedy planowaliśmy
rejs po klongach zdawałem sobie sprawę, że nie będzie to spacerowa przejażdżka
łodzią po błękitnych wodach Menamu, z wachlującą mnie dla ochłody młodą Tajką,
w otoczeniu bujnej przyrody, krystalicznie czystej wody, z zimnym drinkiem w
jednej dłoni i aparatem w drugiej.. Sporo w życiu podróżowałem i wiem jak
wyglądają takie kanały w różnych miastach świata, a przede wszystkim wiem jak
pachną, bo takich „wonnych” doznań długo się nie zapomina.... Jednak tutaj
zostałem zaskoczony… Na stronach paru portali turystycznych spotkałem się z
opiniami, że klongi w Bangkoku to jedno wielkie szambo.. Płyniemy wciąż
kanałami, oddalając się coraz bardziej od głównego nurtu rzeki, a ja wcale nie
czuję smrodliwego zapachu, nie dostrzegam gór śmieci, pływającego syfu, czy innych
fekalii, które miałyby tutaj dominować wodny krajobraz. Woda co prawda nie jest
tak czysta jak na Lazurowym Wybrzeżu i ma zielono-mętny odcień spowodowany
dużym rozrostem glonów oraz wodnego planktonu, któremu sprzyja tropikalny
klimat Bangkoku, jednak nie jest to ściek..
(Osiedla domków na
palach)
Przy tak wysokiej temperaturze, kiedy mój
podręczny termometr wskazuje 42°C oraz bezwietrznej
aurze, pływanie po czymś w rodzaju szamba byłoby nie do zniesienia, a fetor
odebrałby mi świadomość zaraz po wpłynięciu do kanału.. Tutaj ta rzecz nie ma
miejsca.. Nie przeczę, że wszelkie ścieki z tych ubogich domostw i różne
nieczystości wytwarzane przez społeczność klongów są odprowadzane do koryta
kanału, jednak jest kilka istotnych rzeczy, które ograniczają zanieczyszczenie
kanału oraz eliminują nieprzyjemny zapach.. Jak już wspomniałem, wiele kanałów
zostało zamkniętych i zasypanych całkowicie. Zlikwidowano przede wszystkim te
kanały, które były ślepe tzn. nie miały stałej cyrkulacji przepływu wody.. Tam
właśnie tworzyły się prawdziwe szamba.. Obecne kanały odwadniające oraz
transportowe na obszarze Bangkoku są skrótami koryta rzeki Chao Phraya, mają zatem
większą cyrkulację przepływu, aniżeli naturalny nurt rzeki.. Ogromne masy wody
zabierają nieczystości w dość dużym stopniu, odprowadzając je poza obszar
metropolii..
(Dzielnica „willowa” nad brzegiem klongu. Muszą w
nich mieszkać jacyś tutejsi biznesmeni.
..)

Druga rzecz jaka jest podejmowana w sprawie
czystości klongów, to ich leczenie biologiczne i oczyszczanie mechaniczne
prowadzone przez BMA (Bangkok Metropolitan Administracja). BMA pełni rolę
samorządu Bangkoku.. Jego zadaniem jest m.in. polityka i działalność w zakresie
urbanistyki klongów, ich oczyszczanie, gospodarka wodna oraz ochrona
środowiska.. Choć większość kanałów jest jeszcze mocno zanieczyszczona, to
sytuacja ulega stopniowej poprawie.. Są takie miejsca i takie odcinki bocznych
kanałów, gdzie można napotkać sporo pływających śmieci a nawet martwych zwierząt,
jednak tam rzadko zapuszczają się turyści, a i sami Tajowie niechętnie ich tam
obwożą łódkami.. Na fotce poniżej taka właśnie boczna odnoga od głównego klonga
Bangkok Noi..
Sieć wodnych kanałów od ponad 400 lat
usprawnia transport, rozwija handel, jest domem tysięcy ludzi, jednak ten wodny
świat może w niedalekiej przyszłości,
na przełomie kolejnych 100 lat, zniknąć pod
powierzchnią wody… Zaraz wyjaśnię w czym rzecz..
Otóż poza dużym przeludnieniem, szybkim rozwojem
niekontrolowanej, małej urbanistyki, zakorkowanymi drogami, problemem z kanałami, olbrzymim rozwarstwieniem społecznym w wyniku
różnic gospodarczych, gdzie obok potężnych drapaczy chmur i wypasionych hoteli
pojawia się coraz więcej slumsów w mieście, Bangkok ma jeszcze jeden problem, nie wiem czy nie najważniejszy.. To
miasto może za kilkadziesiąt lat przestać istnieć w takim wymiarze jaki dzisiaj
znamy…!!. I nie są to czcze mrzonki, lecz naukowe tezy oparte na wieloletnich
badaniach.. Aby zrozumieć problem, deczko geologii..
Etymologia nazwy Bangkok tłumaczy się mniej
więcej tak. Tajskie słowo Bang
oznacza "wieś położona na potoku", sylaba Ko znaczy "wyspa", w odniesieniu do obszaru krajobrazu
stworzonego przez rzeki i kanały.. Geologiczne podłoże owej wyspy, na którym
zbudowano Bangkok, charakteryzuje się górną warstwą z miękkiej gliny morskiej.
Średnia grubość tej warstwy wynosi 15 metrów. Poniżej znajduje się warstwa
wodonośna.. W strukturze tej następuje osiadanie gruntu, spowodowane intensywnym
pompowanie wody gruntowej,
potrzebnej do normalnego funkcjonowania mieszkańców i przemysłu... Po raz
pierwszy ów krytyczny problem zauważono w 1970 roku. Kiedy zaczęto dokładnie
monitorować prędkość osiadania terenu, pomiary wykazały po 10 latach 120 mm (12
cm) obniżenia gruntu.. To bardzo intensywne zjawisko geologiczne spowodowało
szczególną kontrolę naziemną, mającą na celu spowolnienie tego procesu.
Osiadanie postępuje jednak nadal w granicach 10-30 mm rocznie, a część miasta
już teraz jest 1 metr poniżej poziomu morza. Dalsze destrukcyjne działanie
podłoża oraz duża depresja, może już wkrótce doprowadzić do tragicznych
skutków.. Istnieją obawy, że miasto może zostać zalane w 2030 roku.
Osiadanie gruntu doprowadziło do wzrostu
zagrożenia powodziowego, na jakie Bangkok jest już narażony ze względu na
niedostateczną infrastrukturę odwadniającą, wynikającą z szybkiej urbanizacji.
Potężne ulewy w czasie pory deszczowej są głównymi czynnikami powodującymi
powodzie. Ostatnie zalania w 1995 i 2011 spowodowały paraliż miasta, w
niektórych miejscach na ponad dwa miesiące. Globalne ocieplenie stwarza dalsze
poważne zagrożenie, a badania przeprowadzone przez OECD szacują, że 5.138.000
osób w Bangkoku może być narażonych na całkowite zalanie przybrzeżnych stref do
roku 2070..
Płyniemy w dalszym ciągu nurtem kanału Bangkok
Noi.. Słońce nieźle przypieka, lecz pod zadaszeniem łodzi w owiewającym twarz
prądzie powietrza oraz chłodzie emanującym od wody, nie czuje się wysokiej
temperatury.. Cały czas bacznie przyglądam się mieszkalnej infrastrukturze
klongów.. Tutaj też są równi i równiejsi. Jednym się domy rozsypują, inni domy
budują i to nie byle jakie, nie z dykty i desek.. Fotki poniżej mówią same za
siebie..
A przed tą chałupą zacumowana nie jakaś tam
jednoosobowa łódeczka, ale autobus dla całej rodziny…
Pewne odcinki kanałów są dowodem intensywnego
rozwoju życia biologicznego, roślinnego. Na powierzchni wody unoszą się bujne,
zielone kępy Hiacynta wodnego. Ten inwazyjny gatunek rośliny wodnej został przywieziony do Tajlandii parę wieków temu
przez jedną z królowych, z nadzieją, że roślina będzie zdobiła stawy w
królewskich ogrodach. Dzisiaj roślina zatyka wiele kanałów i rzek, stwarzając
je praktycznie bezużytecznymi.
Świątynia Wat Sri Sudaram – Rybi show
Po ponad półgodzinnym rejsie nasza łódź podpływa
pod niewielką, buddyjską świątynię, stojąca na wysokim, betonowym nadbrzeżu
kanału.. Świątynia jak wiele innych w Bangkoku, niepozornie wyglądająca od
strony nurtu rzeki. Nosi nazwę Wat Sri Sudaram. Prawie wszystkie łodzie płynące
klongiem Bangkok Noi zatrzymują się tutaj na parę minut, by turyści mogli
spojrzeć na świątynię bez wysiadania oraz wziąć udział w niezwykłej rybiej
rewii, o której za chwilkę opowiem…
Świątynia słynie z dwóch rzeczy. Pierwsza z nich to fakt, iż w młodym wieku uczył się tutaj Phra Sunthorn Vohara, najbardziej znanych w Tajlandii mnich-poeta, zwany tajskim Szekspirem.. Sunthorn Phu rozpoczął swoją karierę jako królewski poeta za panowania króla Rama II, a gdy król zmarł, zrezygnował z tej roli i został mnichem. Dwadzieścia lat później, za panowania króla Rama III, wrócił do pałacu na posadę królewskiego pisarza, gdzie pozostał do końca życia.
Druga rzecz widoczna już z daleka, to olbrzymi
pozłacany posąg, odwrócony plecami do kanału.. Gdy podpływamy łodzią pod
nabrzeże świątyni, widać wielką złotą głowę wznoszącą się ponad dachami
budynków.. Większość turystów od razu kojarzy go z wizerunkiem Buddy, tak
często spotykanym z tajskich świątyniach, jednak w tym przypadku jest inaczej..
Pozłacana figura o wysokości 10 metrów przedstawia wizerunek Somdej Toha
(1788-1872), zwanego oficjalnie Phra Buddhacharn Toh Phomarangsi, jednego z
najbardziej znanych buddyjskich mnichów Tajlandii w okresie królestwa
Rattanakosin. Somdej Toh urodził się w prowincji Kamphaeng Phet, prawdopodobnie
jako syn króla Ramy I. Studiował Pisma Buddyjskie znanych mistrzów buddyjskich.
Stał się nauczycielem dla księcia Mongkut , późniejszego króla Rama IV...
Podczas panowania Rama IV, Somdej Toh otrzymał uroczystą nazwę Phra Buddhacharn
Toh Phomarangsi. Był znany z umiejętności nauczania z wykorzystaniem poezji
tajskiej, odzwierciedlającej piękno buddyzmu.. Wykonywał błogosławione amulety,
uważane za niezwykle skuteczne w czasie medytacji..
Kiedy ja spoglądam w kierunku świątyni, nasz
tajski przewodnik zaczyna rozdawać każdemu papierowe torebki.. W środku są kawałki
chleba i bułek.. Na początku rejsu zapowiadano, że jest to karma dla rybek. Jak
się zaraz okaże, nie będą to rybki a raczej rybie potwory. W momencie wrzucenia
do wody pierwszych kawałków pokarmu, do łódki podpływa całe stadko owych
„rybek”, robiąc taką zadymę na powierzchni, że łódź zaczyna się gwałtownie
kołysać..
Na powierzchnię wody spadają kolejne kawałki
chleba, a wokół łodzi rozpętuje się istne szaleństwo..!!!.. W niezliczonej ilości
pojawiają się nagle wielkie, tłuste sumy. Woda kotłuje się wokół niczym
wrzątek.. Sumy mają około 1 metra długości, a nawet więcej.. Rozpoczyna się niezwykły
rybi show. Walcząc o pokarm, sumy jak w jakimś żarłocznym amoku wyskakują ponad
wodę, wpływają na siebie, przeskakują jeden nad drugim.. Coś
niesamowitego...!!!
Wypełniają powierzchnię wody wokół łodzi tak
szczelnie, że rzucane kawałki bułek znikają w mgnieniu oka, niemalże nie
dotykając lustra wody... Skąd tutaj tyle ryb?.. Przecież gdy płynęliśmy
kanałami, nie widziałem praktycznie ani jednej.. Podczas rejsu szczerze
powątpiewałem w istnienie bogactwa wodnej fauny i siłę przeżycia podwodnych
mieszkańców w tych niezbyt czystych kanałach, a tutaj nagle taki urodzaj
ryb..!! Kiedy nasz tajski przewodnik zaczyna wyjaśniać całą rzecz, wszystko staje
się oczywiste.. Okazuje się bowiem, iż przed nadbrzeżnymi świątyniami istnieje
całkowity zakaz połowu i zabijania ryb, podyktowany jednym z Pięciu Moralnych Wskazań buddyzmu.. Dlatego też ryby
gromadzą się w pobliżu świątyń, gdzie są dobrze karmione i wolne od praktyk
połowowych.
Sumy są gatunkiem wszystkożernym. W kanałach mają
sporo resztek jedzenia i mętne dno, które uwielbiają przekopywać za pokarmem..
Jednak tutaj zwietrzyły wykwintny bufet działający w dni robocze i święta bez
ograniczeń.. Wielu ludzi przychodzi lub
przypływa codziennie do świątyń nadrzecznych, aby przysłużyć się mnichom i
rybom. Uważa się, że składając dary do świątyń, czy obdarowując mnichów w
ogóle, zdobywa się dobrą karmę, a zatem bardziej dostatnie życie doczesne i
pozagrobowe.. Ostatni kęs bułki nie rzucam
na taflę wody, tylko trzymam w ręce tuż ponad powierzchnią… Jak na filmie
„Szczęki” z wodnej toni w mgnieniu oka wyskakuje wielki sum z rozwartym
pyskiem… Dobrze, że nie ma takich ząbków jak rekin, bo razem z bułką zeżarłby
mi dłoń..
Kończą się nam bułki, kończy się rybi show, mija gorączka
karmienia i sesja foto… Sumy powrócą w otchłań wodną kanału, poszukując na dnie
resztek pokarmu, jednak nie odpłyną stąd w inne rewiry.. Te sumy są bardzo
cwane.. Wiedzą, że poza wodnym obszarem świątyni rybaków nie obowiązuje już
zakaz ich połowu, więc po co pchać się na widelec albo na grilla.... Na
kolejnym skrzyżowaniu kanałów nasza łódź zawraca w stronę przystani, skąd
wypłynęliśmy godzinę wcześniej.. Wykładam się wygodnie na miękkim siedzeniu,
wyciągam w torby irchową szmatkę i dokładnie przecieram obiektyw aparatu pochlapany
w czasie rybiej orgii.. Teraz mogę dalej spokojnie chłonąć uroki „Wenecji
Wschodu”..
Po kilkunastu minutach wypływamy z kanałów na główny
nurt rzeki Chao Phraya. Tutaj kolor wody nabiera niebieskiego odcienia, a jej
czystość oraz przejrzystość jest dużo większa.. Przy okazji wcześniejszej opowieści
o rybach, muszę jeszcze wspomnieć o dwóch innych mieszkańcach tych wód.. Otóż, na przełomie XIX/XX wieku w rzece pływało
sporo krokodyli. Ze względu na bezpieczeństwo ludzi mieszkających na wodzie
postanowiono je odłowić. Każdy kto schwytał krokodyla dostawał nagrodę. W ten
sposób krokodyle zniknęły z kanałów i rzeki.. Teraz na brzegach można czasami spotkać
wygrzewające się wielkie jaszczury – warany.. Niestety nie miałem tej
przyjemności..
Jeszcze tylko przepłyniemy
pod kilkoma mostami i za parę minut zawiniemy do początkowej przystani „Ratchawong Pier”..
Mosty na rzece Chao Phraya
Skoro w czasie rejsu przepływamy pod mostami
przerzuconymi przez koryto rzeki Chao Phraya, kilka zdań o tych dużych,
przeprawowych konstrukcjach..
Wszystkich mostów, które
przekraczają rzekę Chao Phraya w prowincji Bangkok jest 26. Główne z nich to:
Rama VI Bridge (kolejowo-drogowy); Phra Pin Klao Bridge (w pobliżu Grand
Palace); Rama VIII Bridge (asymetryczny most wiszący z jedną wieżą); Rama IX
Bridge (pół-symetryczny most wantowy), Phra Pok Klao (składający się z 3
wiaduktów) i Bhumibol Bridge (będący częścią 13 km obwodnicy przemysłowej). My
w czasie rejsu przepływamy pod trzema z nich..
Fotka poniżej: Phra Pin Klao
Bridge – 6 pasów jezdni, 658 metrów długości.
Widoczny za nim Rama VIII - asymetryczny
wantowy most z jednym pylonem i naciągami linowymi w kształcie odwróconego „Y”,
475 metrów długości, 160 metrów wysokości.
Fotka poniżej: Kolejny most
na trasie rejsu - Phra Pok Klao składający się z 3 wiaduktów, długość 745
metrów..
Było miło ale się skończyło… Po ponad
półtoragodzinnym pływaniu dobijamy do przystani „Ratchawong
Pier”. Sprawnie wyskakujemy z
łodzi, dziękując naszemu kapitanowi za bezpieczny rejs..
Jeszcze tylko ostatnie
spojrzenie na nurty Chao Phraya i szybkim krokiem ruszamy w kierunku naszego
hotelu „Grand China”… Spoglądam odruchowo na
zegarek. Jest godzina 16:40.. Po dotarciu do hotelowego pokoju trzeba będzie
wziąć prysznic, wypić coś zimnego najlepiej z pianką, przebrać ciuchy na
bardziej eleganckie i przygotować się do kolejnej atrakcji dzisiejszego dnia..
Na godzinę 19:30 mamy zaplanowaną wieczorną kolację z przysmakami tajskiej
kuchni, połączoną z pokazem egzotycznego tajskiego tańca klasycznego.. Myślę,
że będzie to doskonałe zakończenie dzisiejszego dnia i pożegnanie się na
kilkanaście kolejnych dni w Tajlandią, ponieważ już jutro wyjeżdżamy do
Kambodży..!!..
Po przybyciu do pokoju biorę prysznic, wyciągam
zimne piwko z lodówki i w spokoju przeglądam kartę pamięci w aparacie, kasując
przy okazji nieudane ujęcia.. Zabrałem ze sobą kilka kart pamięci na zarejestrowanie
co najmniej kilkudziesięciu tysięcy zdjęć, jednak lubię mieć porządek i śmieci
od razu sruuu do kosza.. Do kolacji 2 godziny czasu, więc pełny luzik.. Dzisiaj
na tajskim balecie Jurek będzie testował po raz kolejny, zabrany z Polski
sprytny przyrząd do kręcenia filmów.. Jest to tzw. stabilizator obrazu, pozwalający
na kręcenie filmów eliminując wszelkie drgania i poruszenia kamery.. Kiedy w
kompleksie świątynnym robiliśmy pierwsze próby, wypadł znakomicie.. Obraz
stabilny, płynny, zero drgań.. Ten przyrząd, jak się okaże po przebyciu całej
trasy i nakręceniu kilku godzin filmów, spisze się na medal.. Po powrocie do
Polski Jurek zmontuje wszystko w fajne prezentacje, podkładając do tego muzę..
O wilku mowa… Z błogiej chwili odpoczynku wyrywa mnie dźwięk telefonu.. Idziemy
na balety !!!!
Silom Village Center –
Tajski wieczór
Silom Road - miejsce zatłoczone mieszkańcami i zaglądającymi
tutaj cudzoziemcami, od wielu lat jest znaczącym centrum biznesowym w samym
sercu Bangkoku.. Przy szerokiej, 4-pasmowej arterii Silom Road, naprzeciwko
świątyni Wat Khaek stoi wyjątkowy dom z kwadratową konstrukcją drewnianego
dachu, postawiony w południowo tajskim stylu panya.. Dom jest stary. Został zbudowany za panowania króla Rama V
(Chulalongkorn) w 1908 roku. Oprócz tego frontowego budynku na około 2 hektarach
powierzchni postawiono jeszcze rząd 17-tu innych, zabytkowych domów z drewna
tekowego. Za chwalebnej epoki króla Ramy V tętniła tutaj życiem malownicza,
tajska wioska, zamieszkiwana przez rzemieślników, handlarzy, rybaków.
W tym właśnie kierunku, szeroką ulicą Silom Road,
zmierza wieczorową porą nasz turystyczny autobusik. W rejonach dużych centrów
handlowych, gdzie życie rozkręca się wieczorem i trwa do późnej nocy,
trójkołowe tuk–tuki są nieodłącznym
elementem transportu. Dojeżdżając do celu mijamy właśnie cały rząd tych
miejskich mini-taksówek, czekających cierpliwie na klientów..
Po kwadransie jazdy jesteśmy na miejscu..
Wysiadamy przy głównej, ruchliwej ulicy Silom Road i wąskim przejściem pomiędzy
budynkami hotelu Silom Village Inn, wkraczamy w zaciszną galerię, porośniętą
zieloną, tropikalną roślinnością, z rozświetlonymi podcieniami niewielkich, urokliwych
restauracyjek. Przechodząc wewnętrznym deptakiem z malutką fontanną pośrodku i
rozstawionymi tutaj kawiarnianymi stoliczkami, ciekawie rozglądam się wokół..
Gwar ulicy pozostaje gdzieś za plecami i od razu zmienia się nastrój, a niezwykły,
kojący ciszą klimat tego otoczenia udziela się natychmiast wszystkim…
Na wewnętrznym dziedzińcu praktycznie pusto. Paru
klientów siedzi przy stolikach, kilka osób spaceruje.. W momencie wejścia
naszej grupki zapala się coraz więcej przydomowych lamp, rozświetlając
nadchodzący wieczorny mrok..
Ten niezwykły kompleks zabytkowych tajskich
budynków jest w rękach rodziny Aksornramat, przodków dawnych właścicieli i stanowi obecnie część dziedzictwa
kulturowego Bangkoku.. Kompleks Silom to tak naprawdę ostatnia, tradycyjna
wioska Tajska na terenie Bangkoku, kultywacja starego stylu, kuchni, kultury i
obyczajów. W 1978 roku staraniem rodziny Aksornramat rozpoczęto śmiałe przedsięwzięcie biznesowe. Parę zabytkowych domów
połączono naziemnymi pomostami-pasażami tworząc centrum handlowe znane jako
"Silom Wioska Trade Center". Od 1980 roku centrum oferuje sprzedaż
pamiątek i upominków tajskiej sztuki, zaś restauracja serwuje pyszne regionalne
tajskie jedzenie i owoce morza. Na terenie kompleksu stworzono regionalny hotel
Silom Village Inn oraz pasaż handlowy,
gdzie można znaleźć imponującą kolekcję antyków, wyroby rękodzieła, biżuterię,
tajski jedwab i oryginalne tajskie meble.
Ponadto w zaciszu niewielkich kawiarenek
przygotowuje się tradycyjne tajskie desery, takie jak Khanom Bueng (tajskie
naleśniki z ryżu, wypełnione kremem kokosowym – jadłem, pychota!!!), Khanom
Krok (świetne, pieczone ciastka kokosowe), czy Thong Yip (Złote Kwiaty –
ciastka z jajek, cukru i jaśminu zwane też jako "ścięte
żółtka złotych jaj" – mniam..
mniam). Mistrzowie noża w tutejszych restauracjach prezentują niezwykłą sztukę carvingu czyli rzeźbienia owoców.
Kierując się w stronę restauracji przechodzimy
właśnie przez przeszklony pasaż, gdzie w gablotach lśnią złotym i srebrnym
blaskiem niezwykłe wyroby rękodzieła tajskiego, pięknej biżuterii, naszyjników,
bransolet…
Cóż znaczy złoto, srebro czy brylanty skoro za
chwilkę czekają nas „tańce, hulanki i swawole”. Co prawda będą to „balety” w
tajskim wydaniu i zamiast schabowego z kapustą podadzą na stół coś z ich
mięsno-owadziego menu, to jednak taki spektakl trzeba osobiście przeżyć.. Wchodzimy
do recepcyjnego holu Silom Village Restaurant.. Tutaj trzeba zostawić obuwie. Boso
wkraczam do dużej, nastrojowo przyciemnionej, klimatyzowanej sali.. Na
niewysokich, kilkunastocentymetrowych podestach ustawiono rzędy niziutkich
stołów. Zajmujemy z góry upatrzone pozycje.. Kto ma krótkie nóżki jest
wygrany.. Ja ze swoimi długimi giczałami mam kłopot, żeby je wcisnąć pod niski
blat stołu.. Przecież nie będę siedział dwie godziny po turecku..!!!.. Ufff,
jakoś poszło. Jurek z Grażyną też już się uporali i zasiedli naprzeciwko..
Reszta towarzystwa także na przyczółkach… Zanim zdążyłem się dobrze usadowić, już
w naszym kierunku zasuwa szybkim krokiem kelner.. Miło z jego strony bo pić się
chce, a zimne piwo to podstawowy „podkład” przed ich latająco-pełzającymi
daniami, mocno doprawionymi papryką...
...

Spoglądam dookoła. Sala potężna, mogłaby
pomieścić kilkaset osób, jednak dzisiaj należy tylko do nas.. Pełny luzik..
Nastrój w grupie doskonały, słychać co jakiś czas śmiech i głośne rozmowy.. Nie
ma to jak dobrze odpocząć po męczącym dniu, smacznie zjeść i jeszcze posłuchać
muzy, a wszystko to w dodatku na bosaka !!!.. Relaks dla duszy, uszu i stóp, męczarnia
dla żołądka...
...

Kelner stanął przy naszym stole na baczność, w oczekiwaniu
na zamówienie napojów. Na start wybieram piwo, do posiłku czerwone, wytrawne wino..
Zanim się uwiną z daniami trzeba schłodzić przełyk.. Jurek przygotowuje sprzęt,
będzie kręcił całą imprezę kamerą. Ja wyciągam aparat i sprawdzam ustawienia..
Usiedliśmy kilka metrów od sceny, więc powinny wyjść dobre foty.. W pewnym
momencie do mych uszu dociera delikatna, łagodna, piękna muzyka.. W czasie
rozmów i śmiechów z towarzystwem przy stole, nawet nie zauważyłem jak na scenę
weszła po cichutku ładna, młodziutka, czarnowłosa Tajka, o lekko zaokrąglonym
licu, w różowej, koronkowej sukience.. Taka mała Tajlandzka laleczka.. Usiadła
na środku sceny za czymś w rodzaju drewnianej cytry i zaczęła wydobywać z
instrumentu magiczne tony…
Delikatna muzyka intonowana niezwykłymi dźwiękami
instrumentu, natychmiast wycisza całą salę.. Dziewczyna wpatrzona w instrument
gra jak w transie.. Nie chcąc rozpraszać jej uwagi, po cichu wyciągam aparat,
wyłączam flesz, kieruje na nią obiektyw i zaczynam pstrykać fotki.. Dziewczyna
przebiera palcami po strunach instrumentu, a płynące z niego dźwięki czarują
swym brzmieniem, niczym odgłos fletu działający na kobrę.. Po kilku minutach muzyka
staje się coraz cichsza. Pstrykam jeszcze raz i w tym momencie skupiona twarz
dziewczyny jaśnieje w delikatnym uśmiechu. Unosi powoli wzrok i spogląda
przenikliwie wesołymi, skośnymi, czarnymi oczami w moim kierunku.. Kocham
muzykę pod każdą postacią, zwłaszcza kiedy wykonawca wkłada w nią serce… Ta
młoda Tajka też kocha muzykę, bo kto by tak pięknie grał bez miłości do dźwięków..
Widocznie nasze karmy, ulatujące gdzieś ponad głowami, spotkały się teraz w
muzycznym pląsie i przyciągnęły nasze spojrzenia, a może to tylko moja wyobraźnia
przesycona buddyjskim klimatem otaczającym mnie od kilku dni, tak podziałała na
moją psychikę?... Dziewczyna uśmiecha się delikatnie, jakby w podzięce za moją
fascynację jej grą, a ja odwzajemniam ten uśmiech, dziękując za wspaniałe
doznania.. Dźwięki pięknej muzyki milkną…
Po zakończeniu występu pytam naszego tajskiego
przewodnika, siedzącego za moimi plecami, jak nazywa się ten oryginalny, tajski
instrument. Okazuje się, iż jest to rodzaj drewnianej 3-strunowej cytry zwanej
w Tajlandii – Chakhe.. Nazwę tę instrument zawdzięcza swemu wyglądowi, który
stylizowany jest na kształt krokodyla (tajski krokodyl znaczy Chorakhe). Cytra
wykonana jest z drewna, jej wysokość wynosi około 20 cm, a długość 140 cm. Dwa najwyższe
naciągi (struny) są zrobione z przędzy jedwabnej lub nylonu, a najniższy jest
wykonany z mosiężnego drutu. Wysokie progi zrobiono z bambusa, mocując je na
gryfie przy pomocy kleju i wosku..
Kiedy milkną dźwięki muzyki, do dzieła ruszają
kelnerzy.. Przez kilkanaście minut na zmianę serwują przeróżne dania i choćby
nawet moja głowa była w stanie zapamiętać co podano na stół, to i tak nie
jestem w stanie wymówić ich nazwy.. Jedynym dokładnym zapisem tego co zjadłem jest
mój żołądek.. Powiem krótko – owoce morza boskie, tajskie zupki i sałatki
warzywno-owocowe boskie, sosy, kremy i potrawy mięsne boskie i bosko
przyprawione, schłodzone piwo i wino też boskie, jednym słowem konsumpcyjny
raj..!!!
Kelnerzy uwijają się jak pszczółki w ulu.. Po skosztowaniu
kolejnego z kilkunastu podanych dań stwierdzam, że to już nie degustacja a
obżarstwo. Wszystko jest tak pyszne, że żadne z nas nie może sobie odmówić tej
odrobiny łakomstwa dzisiejszego wieczoru..
-„O Boże, ale się nażarłem… Do Kambodży jutro idę na nogach !!!..
Ludzie tańczcie, grajcie, a wałówy już nie dajcie..!!!..
...

Po półgodzinnym
pałaszowaniu tajskich dań, zaczyna się część artystyczna. Zza czerwonej kurtyny
wychodzi kilka postaci ubranych w tradycyjne, kolorowe stroje. Scena przechodzi
we władanie grupy tajskich tancerzy.. Aby dobrze zrozumieć całą mistykę i
przesłanie tajskiego tańca, w trakcie przedstawienia opowiem w kilku zdaniach o
jego genezie.
Tajlandia to niezwykły kraj. Ojczyzna
olbrzymiego skupiska pięknych świątyń, niezliczonej ilości pozłacanych posągów
Buddy, ojczyzna kwiatów orchidei, tajskiego boksu, niezwykłego tajskiego
masażu, wyśmienitej ostrej tajskiej kuchni, lecz także kolebka narodzin
mistycznego tajskiego tańca klasycznego, którego przedstawienia oglądają tutaj
turyści z całego świata.. W Tajlandii od wieków splatają się ze sobą zarówno tradycje lokalne,
wzory chińskie jak i indyjskie. Z tej wyjątkowej wielokulturowości powstał specyficzny
rytualny taniec, który dziś nie tylko przenosi nas w magiczną historię Tajów,
ale również inspiruje i ukazuje bogactwo folkloru.. W historii Tajlandii można dostrzec, jak mocno życie ludzi wiąże
tutaj od lat z tradycją tańca. Dawni Tajowie pozyskali pierwszą trupę taneczną
podczas podboju Ankary w XV wieku. Choć początkowo umiejętności tancerzy wykorzystywane
były do podgrzewania atmosfery walki, wkrótce taniec przeniósł się na dwór
króla, gdzie przeobraził się w widowisko artystyczne..
Tancerze pląsają w finezyjnych ruchach po scenie, a ja opowiadam dalej… Współcześnie w tańcu tajskim rozróżnia się około 108
różnych ruchów. W odróżnieniu od tańca indyjskiego, w którym liczy się ruch
całego ciała, taniec tajski pozostawia tułów bez ruchu. Tancerki skupiają się
na ruchach rąk i kolan, kiwając się przy tym w rytm muzyki.
Znakiem
rozpoznawczym tajskich tancerek i tancerzy są nakrycia głowy. Barwne, o różnych
kształtach przyciągają uwagę widzów, uczestniczących w tym niezwykłym
spektaklu..
Fantazyjnie długie,
sztuczne paznokcie podkreślające finezyjne ruchy dłoni są obok pięknych,
przeważnie złotych nakryć głowy znakiem firmowym tańca tajskiego.. Mamy teraz okazję
dokładnie przyjrzeć się urodziwej, młodej tajskiej tancerce, która zeszła ze sceny
i przed naszymi obiektywami prezentuje swe wdzięki, uśmiechając się zalotnie..
Ja pstrykam fotki
pięknej dziewczynie, a Jurek wytrwałe uwiecznia jej ruchy kamerą.. Śliczniunia
ta Tajeczka..
W tańcu tajskim
wyróżnia się 3 podstawowe style: tańce ludowe, elitarne i klasyczne. W tańcu
folkowym dominują zdecydowanie wątki oparte na lokalnych ludowych tradycjach
oraz elementy szamańskie, zaś wyrafinowaną formą tajskiego tańca klasycznego
jest inscenizacja walki na kije i miecze. Dość
znanym i jednocześnie mocno akcentowanym
w kulturze tajskiej jest także taniec masek - Khon. Tradycyjnie wykonywany był
on tylko dla króla, dlatego tańczyły go jedynie kobiety, a jeśli występowały w
rolach męskich, przywdziewały maski.
Popularna forma
tańca prezentująca walkę krótkimi i długimi kijami lub mieczami, wykonywana
jest przez dwóch lub więcej tancerzy. Niezwykłe wrażenie robią także
wieloosobowe układy wyobrażające wielorękich bogów. Taniec tajski to
nie tylko piękne stroje i kolorowe rekwizyty tancerzy. Dla Tajów pełni on ważną
funkcję kulturową. To przede wszystkim historia opowiadana poprzez taniec,
dlatego podczas oglądania występu warto także zwrócić uwagę na przesłanie tańca
i artystyczny kunszt tancerzy.
Sam taneczny
spektakl to nie wszystko.. Z boku sceny zasiadają członkowie zespołu muzycznego
z wokalistką, która przez cały czas występu intonuje pieśni związane z
przedstawianymi układami tanecznymi. Zespół składa się z pięciu instrumentalistów.
Taka grupa grająca tajską muzykę klasyczną zwie się Piphat. Dwóch członków zespołu przygrywa na czymś w rodzaju
drewnianych ksylofonów w kształcie łodzi, dwóch wybija rytm na dużych bębnach
obciągniętych skórą, zaś główny grajek siedzi w środku drewnianego instrumentu
w kształcie koła, na którego obwodzie znajduje się kilkanaście różnobrzmiących gongów
z brązu, wydających całą gamę tonów.. Wszystko to razem sprawia, że widowisko
nabiera przestrzennego wydźwięku, doskonale zestrajając spokojną, rytmiczną
muzykę z baletowymi ruchami tancerzy..
Całe
instrumentarium grupy muzycznej to typowe, tradycyjne, tajskie
instrumenty ceremonialne. Korzystając z objaśnień mojego Taja, postaram się je
kolejno przedstawić.
Wspomniane
ksylofony w kształcie łodzi Tajowie zwą się Ranat Ek.
Ranat Ek jest to tajski instrument muzyczny z
rodziny perkusyjnych, który składa się z 21 drewnianych prętów (klawiszy). Klawisze
wykonane są najczęściej z drewna bambusa indyjskiego lub palisandru i zawieszone
na dwóch sznurach, które rozciągnięto na drewnianym rezonatorze w kształcie
kadłuba łodzi.. Klawisze są różnej długości, szerokości i grubości zależnie od
wydawanego dźwięku. Klawisz o najniższej tonacji ma 38 cm dł., 5 cm szer. i 1,5
cm grubości. Klawisz o najwyższej tonacji ma 30 cm długości. Ranat Ek jest
stosowany jako wiodący instrument w zespole muzycznym piphat.. Muzyk
wykorzystuje do grania dwa rodzaje pałek. Twarde pałki pozwalają uzyskać ostry
dźwięk, zwykle używane są do szybszego grania. Miękkie pałki tworzą łagodny i
bardziej miękki dźwięk, używane są do wolniejszych piosenek.
Kolejny instrument to Khong Wong Yai, rodzaj
perkusyjnego metalofonu. Grający na nim muzyk siedzi pośrodku ratanowej
konstrukcji w kształcie okręgu, na której zamocowanych jest 16 tzw. gongów doniczkowych.. Każdy gong jest
indywidualnie dostrajany woskiem pszczelim na jego podstawie. Na Khong Wong Yai
można grać miękkimi lub twardymi pałeczkami..
I na koniec zestaw dwóch dużych,
rytualnych, cylindrycznych bębnów o nazwie Glong Thad, wykonanych z dębu
tajskiego, obciągniętych wyprawioną skórą bydlęcą. Bębniarz uderza w nie dwoma
drewnianymi kijami, nadając główny rytm granej melodii..
Po półtoragodzinnym, barwnym
widowisku tajski wieczór powoli dobiega końca.. W finalnej scenie wszyscy
aktorzy żegnają się z publicznością, dostając przy tym moc gorących braw.
Spektakl był naprawdę piękny, kolorowy, doskonale prezentowali się jego
wykonawcy i choć nie zawsze zrozumiały w mistycznym przekazie oraz mentalnie
daleki od naszych europejskich tradycji, ukazał wizualnie egzotykę tajskiej
kultury..
Parę minut po godzinie
21-szej wychodzimy na kolorowy, tętniący nocnym życiem, wewnętrzny pasaż
handlowo-rozrywkowego centrum Silom Village. Rozświetlone lampionami zabytkowe
domki z tekowego drewna, niewielkie restauracyjki i sklepiki kuszą, by jeszcze tutaj
się zatrzymać.
Centrum jest czynne od 10:30
do 23:30, zatem mamy trochę czasu, jednak nie można dzisiaj ostrzej zabalować.
Trzeba wstać wczesnym rankiem wypoczętym, ponieważ opuszczamy tajskie klimaty i
wyruszamy w dalszą podróż, tym razem do Kambodży.. Od jutra zmieni się
diametralnie krajobraz, zmieni się społeczeństwo, znikną świecące złotem
buddyjskie świątynie, znikną wielkie aglomeracje i otaczające nas do tej pory
bogactwo, skończą się wygodne, szerokie asfaltowe drogi…. Po przewiezieniu
naszych bagaży przez kambodżańskich tragarzy na rozlatujących się drewnianych
dwukółkach, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, za granicznym szlabanem
wkroczymy w kambodżański świat widocznej biedy, świat ludzi zmagających się z życiem
by dotrwać do następnego dnia, świat, który nie oszczędzał w niedawnej
przeszłości tego biednego, aczkolwiek niezwykle gościnnego i sympatycznego
społeczeństwa, stwarzając mu za czasów reżimu Pol Pota i „Czerwonych Khmerów”
piekło na ziemi.. „Będzie bardzo bidnie, ale pięknie i solidnie..”.. Już
niedługo sam się o tym naocznie przekonam.. Jest jednak w tym kambodżańskim
ubóstwie coś, co ściąga turystów z każdego zakątka świata, coś co jest światową
perełką architektury, kultury i dziedzictwa narodowego – siódmy cud świata
Kompleks świątynny Angkor Wat.. To właśnie między innymi dlatego wybrałem się w
tę magiczną podróż po Indonezji… Będzie też w czasie podróży po Kambodży kilka
niezwykłych wydarzeń, które mile nas zaskoczą, będzie także bardzo dużo
egzotyki – dżungle, małpy, słonie, krokodyle, farmy wodne przepięknych kwiatów
lotosu, rejs po niezwykłym jeziorze Tonle Sap.. Nie omieszkamy także zetknąć
się w khmerską kultura i kuchnią na regionalnym wieczorze, podobnym do tego
jaki dzisiaj zaliczyliśmy. Jak się okaże podczas wędrówki po Kambodżańskich
bezdrożach, w napotkanych po drodze punktach oferujących „coś na ząb”, skosztuję całą listę tamtejszych przysmaków pod
postacią szarańczy, świerszczy, żuków, różnorakiego robactwa, smażonych pająków
Tarantuli oraz wielu, wielu innych potraw niespotykanych na naszych domowych
stołach.. Oj, będzie się działo…
Zasiedzieliśmy się
chwilkę przy kawiarnianych stolikach, rozmawiając z naszym tajski przewodnikiem
i dziękując mu w ten ostatni wieczór za opiekę podczas pobytu w Tajlandii..
Czas ruszać do hotelu, wziąć prysznic i wskoczyć w pościel.. Wychodzę na
kolorową główną ulicę przed kompleksem Silom Village. Autokar czeka nieopodal,
do hotelu mamy tylko parę minut jazdy.
Co prawda powrócę jeszcze
do Tajlandii po kilkunastodniowej wędrówce, na prawdziwy, beztroski wypoczynek
czyli tzw. leżenie do góry brzuchem na pięknych, piaszczystych plażach Zatoki
Tajlandzkiej, jednak postaram się już teraz krótko podsumować dotychczasowy
pobyt w Tajlandii, a konkretnie w jej niezwykłej stolicy Bangkoku..
BANGKOK to "Miasto aniołów, wielkie miasto,
wieczny klejnot, niezdobywalne miasto boga Indry, wspaniała stolica świata
wspomaganego przez dziewięć pięknych skarbów, miasto szczęśliwe, obfitujące w
ogromny Pałac Królewski, który przypomina niebiańskie miejsce gdzie rządzi
zreinkarnowany bóg, to miasto dane przez Indrę, zbudowane przez Wisznu"..
Tak brzmi jego pełna nazwa w tajskim języku i wcale nie kłamie... Stale
utrzymujące się przy tej szerokości geograficznej wysokie temperatury
spowodowały, że miasto to zostało okrzyknięte przez Światową Organizację
Meteorologiczną jako najgorętsze miasto świata. Poszukiwaczy świątyń i
historycznych zabytków na pewno zainteresuje między innymi Wielki Pałac
Królewski jako siedziba i oficjalna rezydencja króla Tajlandii, lub Wat Pho
jako najstarsza ze świątyń buddyjskich w Bangkoku. Barwne China Town znajdujące
się przy rzece Menam (Chao Phraya) jako dzielnica przejęta przez Chińską
społeczność, pozwoli przenieść się na chwile do świata zamieszkałego przez
emigrantów z tego najludniejszego państwa na świecie. Bangkok to miasto
turystów, prezentujące barwne ulice oferujące w handlu wszystko to co dla
europejczyka niewyobrażalne. Niezliczona ilość targowisk, gdzie każdy znajdzie
coś dla siebie spacerując między kupieckim straganami. Bogata jest również uliczna kuchnia, oferująca niesamowitą
różnorodność potraw od smażonych karaluchów, szarańczy aż po węże i skorpiony.
Gdy odjedzie się dalej od centrum, można zobaczyć jak niesamowicie różnorodny
jest Bangkok i z dzielnicy bogatej w wysokie biurowce, hotele, salony czy
markowe centra handlowe, można się przenieść do nędznych slumsów
zlokalizowanych przy niezbyt czystych kanałach, gdzie ludzie wciąż mieszkają w
domkach na drewnianych palach. Bangkok to także nowo powstałe autostrady i
obwodnice, którymi próbuje się rozładować ruch na wiecznie zakorkowanych
drogach w centralnych okolicach miasta.
BANGKOK z powodu
bogatego życia nocnego, niezliczonych klubów karaoke, go-go i innych tego typu
podobnych, pod których przykrywką oferowana jest szeroka gama usług seksualnych,
to także „światowa stolica seksu”. Miasto utożsamiane z bezpruderyjnością i
ogromną otwartością seksualną, gdzie zacierają się granice wizualnej osobowości,
gdzie podmalowani i przeistoczeni pięknym makijażem nocni „ladyboys”, mogą
sprawić niejednemu napalonemu turyście wielką niespodziankę w łóżku.. Co ciekawe, niektórzy z nich robią lepsze wrażenie od
stojących tam kobiet i rozpoznać ich można dopiero wtedy, gdy się odezwą swoim
męskim głosem. Dlatego nie obce są tutaj zasłyszane historie, jak rozochocony
klient dopiero w pokoju hotelowym stwierdza, iż piękna kobieta to jednak nie
kobieta i ma to samo z przodu co on. Taki jest właśnie Bangkok, różnorodny,
kolorowy, gorący i miejscami dziki. Jedno z najbardziej dynamicznych i
najszybciej rozwijających się pod względem ekonomicznym miast Południowej Azji..
Ta 10 milionowa stolica Tajlandii, to jedno z najczęściej odwiedzanych i
popularnych miast świata. Wrota do Azji, wrota do przygody, wrota do innego
świata, po prostu BANGKOK - gorące miasto.
KONIEC cz. III
Dziękuję panu za dokładne relacje z podróży do Tajlandii,Kambodży i Wietnamu.Moja wycieczka będzie w lutym 2017r.,ale już czytam Pana opis wycieczki.Program będzie ten sam,więc będę miała wiedzę o tym,co tam będzie..Wspaniałe zdjęcia,aż trudno uwierzyć,że zobaczę to na własne oczy...
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńTajlandia jest fantastycznym krajem, bez wątpienia wartym odwiedzenia… Sam dopiero zamierzam się tam wybrać. Chciałbym jednak odwiedzić miejsca niekoniecznie odwiedzanych przez turystów. Czy w związku z tym powinienem zdecydować się na zakup karty przeżycia dostępnej w ofercie sklepu internetowego https://4gift.pl/prezenty/pozostale-prezenty/prezent-dla-podroznika czy też nie?
OdpowiedzUsuń